(ƏVVƏLİ BURADA -
BU SƏTRİNİN ÜSTÜNƏ VURUN,
KEÇİD EDƏRƏK HƏMİN SƏHİFƏNİ OXUYUN)
İNCƏOĞLU - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin güney tərəfində meşəli dağların qoynunda Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunda kənd adıdır. Xalq arasında isə, «İncioğlu» kimi də tələffüz olunur. Azərbaycanın Göyçay və Şəki rayonlarında da İncə adlı kəndlər, Qazax rayonunda isə İncə dərəsi adlı hidronim və oronim vardır. Bu toponim, ehtimal ki, Oğuz-Səlcuq-Türkman soylu İncəoğlu tayfasının və ya Qıpçaqların Əncə tayfasının adı ilə bağlı olaraq yaranmışdır.
Bolnisçayın sol sahilində, rayon mərkəzindən 12 km cənub-şərqdə, dəniz səviyyəsindən 615 m yüksəklikdə yerləşən bu kəndin əhalisi 620 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1927-ci ildən fəaliyyət göstərir. Professor Tengizxan Musayev, İlham Musayev, ictimaiyyətçi Cəlal Yaqubov və b. bu kəndin yetirmələridir.
KAZRET - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin güney tərəfində meşəli dağların qoynunda Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunda, Maşaver çayının vadisində, rayon mərkəzindən 18 km günbatarda, dəniz səviyyəsindən 680 m yüksəklikdə salınmış qəsəbənin adıdır. Əhalisi əsasən gürcü, azərbaycanlı, rus, yunan və s. ibarətdir. Bu oykonim qədim türkköklü «Xəzər» - «kas» etnomini əsasında yaranıb. Deməli, bu kəndin (sonralar qəsəbənin) ilk sakinləri soydaşlarımız olub, hətta, bu kəndin yaxınlığında «Xəzərli dərə» deyilən dərə və yer adı vardır.
XX əsrin sonunda Z.Qamsaxurdiya hakimiyyətinin «şovinist» ictimai ab-havası Kazret qəsəbəsindən yan keçməmişdir.
Bu qəsəbədə 1000 nəfərdən çox soydaşlarımız yaşayırdı. Onların təxminən 85%-i çıxarıldı. Hal-hazırda bu qəsəbədə 200 nəfərə yaxın soydaşımız yaşayır. Qəsəbədə gürcü, rus məktəbləri ilə yanaşa, həm də Azərbaycan orta məktəbi fəaliyyət göstərir. 1990-cı ildə bağlanmış Azərbaycan məktəbinin yenidən bərpasında özünü «Əyalət şairi» adlandıran İbrahimxəlilin böyük əməyi olmuşdur.
KƏPƏNƏKÇİ - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin ən böyük uluslarından biri də hələ erkən orta əsrlərdən (VI əsrdən) tarixi sənədlərdə qeydə alınan Kəpənəkçi (Bolulus Kəpənəkçi - indiki Bolnis-Kəpəkçi) kəndidir.
Bolnisçayın sahilində, rayon mərkəzindən 6 km güneydə, dəniz səviyyəsindən 600 m yüksəklikdə yerləşən həmin kənd indi gürcü dilində Kvemo-Bolnisi (Aşağı-Bolnisi) adlanır.
Əhalisi 8 min nəfərə yaxındır.
Kənddə Azərbaycan məktəbi 1919-cu ildən fəaliyyət göstərir.
1912-ci ildə Tiflisdə çapdan çıxmış «Bəsdi, oyan!» kitabının müəllifi, 1915-ci ildə Tulada çapdan çıxmış sənədli memuar-povestin qəhrəmanı, 1918-ci ildə Qars İslam Şurasının sədri olmuş Emin ağa Hacallı, el şairləri Alxas ağa Hacallı, Rəşid Hacallı, el ağsaqqaları Allahverdi Göyüşoğlu, İsa Mahmudov, Məhəmmd Bayramov, alimlər Lətif Güləhmədov, Arif və Vidadi Acalovlar, Azərbaycan Milli Məclisinin üzvü olmuş Xalq şairi, Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin sədri Zəlimxan Yaqub, Azərbaycan Milli Məclisinin üzvü olmuş «İctimai» Televiziya və Radio Yayımları Şirkətinin Baş direktoru İsmayıl Ömərov, Gürcüstan Parlamentinin üzvü olmuş Ramiz Bəkirov, Mingəçevir Şəhər İcra Hakimiyyətinin başçısı və Bakı şəhəri Baş Təhsil İdarəsinin müdiri olmuş Məhəbbət Qarabağlı, Azərbaycan Müdafiə Nazirinin müavini olmuş polkovnik Ziyadxan Bəkirov, Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrının direktoru olmuş Elxan Ocaqov, veteran müəllimlər Rəşid Yaqubov, Hidayət Göyüşov, həkim Ziya Bayramov və b. bu kəndin yetirmələridir.
Tarixi Borçalının mərkəzində - indiki Marneuli rayonunda Kürüstü Kəpənəkçi, Qardabani (Qarayazı) rayonunda və Azərbaycanın Zaqatala rayonunda da Kəpənəkçi adlı kəndlər vardır. XVI əsrin sonunda Gəncənin Yevlax nahiyəsində yaşayan Otuzikilər tayfasından biri də Kəpənəkçi camaatı adlanırdı. XIX əsrin əvvəllərindən Kaxetiyada Telavi şəhərinin yaxınlığında da Kəpənəkçi adlı kənd olmuşdur. Keçmiş İrəvan quberniyasının ərazisində də Böyük Kəpənəkçi, Kiçik Kəpənəkçi adlı kəndlər olmuş, sonradan isə onların adı dəyişdirilmişdir.
Gürcüstan alimləri Bolnisinin tarixi ilə maraqlanmış və onu şərh etmişlər. L.Musxelaşvili yazır: «...bu şəhərin (Bolnisinin. - M.Ç.) əsas çayı VI əsrin ortalarından ədəbiyyatda «Bolnis - Kəpənəkçi» adı ilə məşhurdur». «Bolnis-Kəpənəkçi» ifadəsindən aydın olur ki, Bolnisinin əsas çayı vaxtı ilə Kəpənəkçi tayfasının adını daşımışdır (həmin çayı xalq - türklər-azərbaycanlılar indi də Kəpənəkçi çayı adlandırırlar). Bu, o deməkdir ki, həmin ərazidə Kəpənəkçi tayfası məskən saldıqdan sonra çayı da öz tayfasının adı ilə adlandırmışdır. Bu da təbiidir. Göründüyü kimi, Kəpənəkçi qədim oğuz uluslarından biri olub. Təxminən «Kitabi-Dədə Qorqud» dastanlarındakı hadisələrin cərəyan etdiyi dövrdə tayfa kimi formalaşmışdır.
Bəs, Kəpənəkçi etnooykonimi necə yaranmışdır? Bu tayfa və onun sakin olduğu kənd öz adını tayfanın ümumi peşəsi, məşğuliyyəti və sənəti ilə yaxından bağlı olan kəpənək sözündən almışdır. Qədim türk yazılı abidələrində, «Kitabi-Dədə Qorqud», «Koroğlu» dastanlarında, klassik şairlərimizin irsində «kəpənək» sözünün «yapıncı» mənasında işləndiyi məlumdur. «Kitabi-Dədə Qorqud»da oxuyuruq: «Çaxmaq çaxıb, od yaxdı, kəpənəyindən qurumsu edib yarasına basdı» (səh.31), «Oğluna qara kəpənək geydirmişlərdir, qapı eşiyi üzərində ərquru buraxmışlardı» (səh.78), «Qıl kəpənək boyuncuğun sürər, degil!» (səh.79). «Çoban kəpənəyini üzərlərinə atdı, pəri qızının birini tutdu» (səh.113).
«Korğolu»da deyilir: «Yaxınlaşanda Koroğlu baxdı ki, bu, çiynində kəpənəyi, əlində dəyənəyi olan cavan bir oğlandır» və s. XIV əsrin klassik şairi İmadəddin Nəsiminin əsərlərində də o söz həmin mənada işlənmişdir. (Lakin dilimizin sonrakı inkişaf dövrlərində «kəpənək» sözündə tədricən semantik daralma baş vermiş və o, hazırda «böcək» qavramını ifadə edir).
Yuxarıdakı nümunələrdə işlənmiş «kəpənək» sözü ilə peşə və məşğuliyyət bildirən «-çi» şəkilçisinin birləşməsindən də Kəpənəkçi sözü yaranmışdır. Onun ümumi mənası yapıncı salma peşəsi ilə məşğul olan tayfa deməkdir. Beləliklə də, həmin söz əsasında Kəpənəkçi etnooykonimi yaranır.
Bolulus-Kəpənəkçi tayfası haqqında ətraflı məlumata 1721-ci ildə tərtib olunmuş «Dəstürül-əməl»də və 1728-ci ildə tərtib olunmuş «Dəftəri-müfəssəli-əyaləti-Tiflis»də rast gəlmək olur. Hətta, «Dəstürül-əməl»də Kəpənəkçilərin Hacı Almas (I tabun 14 ev), Hacı Məmməd (I tabun 18 ev), Hacı Şəfi (I tabun 45 ev), Tatar (I tabun 68 ev), Patar-Zərgərli (I tabun 8 ev) və I Cəfərli (I tabun 44 ev) tabunlarından (tayfalarından) ibarət olduğu da göstərilir.
«Dəftər»də qeyd olunduğu kimi, Temuçuhəsənli - Dəmirçi Həsənli nahiyəsinin ən böyük uluslarından biri Kəpənəkçi ulusudur. Kəpənəkçi ulusunda bir çox tayfa, qışlaq və kənd birləşmişdir. O cümlədən, Kəpənəkçi tayfasının Əhməd qışlağı (36), İsaqlı qışlağı (13), İlxıçı Yusif qışlağı (15), Katxudalı qışlağı (11), Cəfər qışlağı (17), Əhməd məhəlləsi (17), Əbülqasım qışlağı (7), Xaric məhəlləsi (7), Çatal Vəli qışlağı (8), Sarılı qışlağında Vəli məhəlləsi (4), Tağı məhəlləsi (6), Hacı oğlu qışlağı (35), Deviroğlu (Dibir oğlu. - M.Ç.) qışlağı, Rza məhəlləsində (14), Muğliyan adlanan yerdə Qaraöküz qışlağı (35), Əyyub ağa məhəlləsi (45), Şahgəldi məhəlləsi (14), Bərəli qışlağı (20) və s. Bu qəbilə və tayfaların əksəriyyəti, o cümlədən İshaqlı nəsli, Dəmiröyü (Devir oğlundandır), Eyüböyü (nəsil), Göymətilər (bəlkə, Göy Oğuzla Metenin əqrəbalığından yaranıb), Qazaxqızı, Uzun gəlin (Boyu uzun Burla Xatın yada düşür), Ocaxlılar, Qarabağlılar, Qarapapaqlılar, Qaracaoğlu (Qaraca çoban yada düşür) və s. indi də öz tarixi varlığını və adlarını saxlamaqdadır.
KİPİRCİK - Bax: Sarıməmmədli.
KOLAGİR (KOLAYIR) - Qədim Borçalının Bağ bölgəsində - Bolulusda (indiki Bolnisidə), öz mənbəyini Dağ Borçalısının Şənbiyən (Samdüyə) və Sənəguçan dağlarından alıb, sıldırımlı qayalıqlar arasından çağlaya-çağlaya qərbdən şərqə tərəf axan Ehram (Xram) çayının Borçalı düzənliyinə çatdığı yerdə, çayın sol tərəfində, rayon mərkəzindən 17 km gündoğar səmtdə, Marneuli-Bolnisi avtomobil yolunun 7 kilometrliyində, dəniz səviyyəsindən 470 m yüksəklikdə yerləşən böyük bir kəndin adıdır. Bu oykonim türkköklü «kol» və «gir» (-mək) felinin birləşməsindən yaranıbdir.
Tarixçi Ş.Həmidovanın yazdığına görə, Kolagir kəndi Talıb xanın və oğlu Ağası bəyin başçılığı ilə Gəncə bölgəsindən köçmüş əhali tərəfindən salınmışdır. Əslən Kolagir kəndindən olan tanınmış Borçalışünas alim, filologiya elmləri doktoru, professor Şurəddin Məmmədli ilk dəfə 1696-cı ilin fərmanlarında adına rast gəlinən Kolagir toponiminin Kola etnoniminin, yaxud da qıpçaq-qarapapaqlarla bağlı Kula (mənbədə Kulobiç - Kul oba içi) tayfasının adı ilə türk dillərindəki «girən» - «min alaçıqdan ibarət düşərgə» sözünün birləşməsi əsasında düzəldiyini yazır və qeyd edir ki, orta əsrlərdə Anadolu yarımadasında yaşamış Türkmən tayfasının bir qolu Kolagir-Kolagirən adlanıb və bu qolun da Xocalı, Abdallı, Əyublu, Darğalı, Dur Həsənli tirələri də olub. Kənddəki Kolagir qalası indi də qorunub saxlanılır. Tarixi məxəzlərə görə, əvvəlcə burada Ağqala olub, XVIII əsrin axırlarında gürcü valisi II İraklinin xanımı Darəcan (Dariya) onun yerində indiki qalanı inşa etdirib. El arasında daha çox Kolayır deyirlər. Son illərdə kəndin adı dəyişdirilib və gürcü dilində «Surtavi» adlandırılıb. Əhalisi 2400 nəfərdən çoxdur. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1921-ci ildən fəaliyyət göstərir. Tanınmış Borçalışünas alim, professor Şurəddin Məmmədli, alim Qəzənfər Əlləzov, el şairləri Məhəmməd Rzazadə Mühəqqər, Əmiraslan Əliyev, Havaxanım, Müslüm Hüseynov, Hüseynəli Məmmədov, Yadigar Əliyev, din xadimi Ağ Molla, ağsaqqallar Əli Rzazadə, Abbasəli Məmmədov, İslam İsayev, hüquq-mühafizə işçiləri İsa Hüseynov, Yasin Məmmədov, veteran müəllimlər Rəfi İsayev, Halay Əliyev, Mamoy Məmmədov, Mayor Əmrahov, Əsgər Əsgərov, Qaraxan Əlləzov, Adil Bayramov, Avtandil Məmmədov, xeyriyyəçi Şahin Məmmədov, ictimaiyyətçilər Teymur Məmmədov, Muxrəddin Əlləzov, Muxrəddin Bayramov, Mühəqqər Əliyev, Firidun Əliyev, Çoban Əlləzov, jurnalist Əli Sərxanoğlu və b. bu kəndin yetirmələridir.
QARADAŞ - Qədim Borçalının Bolulus rayonunda, rayon mərkəzindən 15 km gündoğar səmtdə, dəniz səviyyəsindən 750 m hündürlükdə yerləşən kəndin adıdır. «Qara» və «Daş» sözlərinin birləşməsindən yaranıb. El arasında Qaraçöp deyirlər. Əhalisi 260 nəfərdir. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1932-ci ildən fəaliyyət göstərir.
QARATİKAN - Tiflis əyalətinin Dəmirçi Həsənli nahiyəsində və qədim Borçalının Bağ bölgəsinin Bolulus (indiki Bolnisi rayonu) nahiyəsində kənd adlarıdır. Bu oykonim türk köklü «qara» və qıpçaq tayfalarının bir qolu olan «Tikan» tayfa adının birləşməsindən yaranıb. Onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, «Qaratikan» kəndinin adı Dünya mədəniyyətinin möhtəşəm incisi sayılan «Kitabi-Dədə Qorqud» dastanlarındakı Qaratikan adı ilə çox səsləşir. Bolnisinin rayon mərkəzindən 10 km günbatarda, dəniz səviyyəsindən 560 m hündürlükdə, Maşaver çayının sahilində yerləşən Qaratikan kəndində hazırda 300 nəfərə yaxın soydaşımız yaşayır. El ağsaqqalı Rüstəm Kərimoğlu, Aşıq İslam və b. bu kəndin yetirmələridir.
QOÇULU - Qədim Bağ Borçalısının mərkəzi hissəsində, Bolulus rayon mərkəzindən 11 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 480 m hündürlükdə, Maşaver çayının sağ sahilində yerləşən yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim onomastik - etnonimik baxımdan qəbilə-tayfa adı kimi keçir. Deməli, «Qoçulu» kəndinin adı «qoçulu» tayfa adı əsasında təşəkkül tapıbdır. Qoçulunun başı üstündə Qoçulu qalası ucalır, çay üstündə orta əsrlərə aid Əyri körpü durur. Bu qalaya el arasında Qız qalası, Koroğlu qalası, Cavalaşam qalası, çaya isə Cavala çay da deyirlər. Qalada X-XI əsrlərə aid edilən hamamları, saxsı qabları, bəzək əşyalarını, xüsusən də ərəb əlifbasıyla Quran ayəsi yazılmış gil qabları gürcü mütəxəssisləri islam nümunələri hesab edirlər. Bütün bunlara baxmayaraq XX əsrin sonlarında Z.Qamsaxurdiyanın hakimiyyəti zamanı Qoçulu kəndinin qədim adı gürcü dilində «müasirləşmiş» və «Çapalo» adlandırılmışdır. Əhalisi 1556 nəfərdir. Əmək Qəhrəmanı Zəhra Çıraqova, professorlar Məmməd Çıraqov, Vəli İsmayılov, Famil Çıraqov, Cəlal Novruzov, Əməkdar memar Ömər Qoçulu, şairlər Əməkdar jurnalist Dünyamalı Kərəm, Qəhrəman Süleymanov, Ələddin Qoçulu, Xoca Məhəmməd, ağsaqqallar Ömər kişi, Mahmud Öməroğlu, Kəsəmənli Dünyamalı, Nüseynqulu Şirətoğlu, Hüseyn Çıraqoğlu, Namaz Namazov, Qəhrəman Süleymanov, veteran müəllimlər Yolçu Hüseynov, Məhəmməd Ömərov, Cahangir Qəhrəmanov, Loğman Çıraqov və b. bu kəndin yetirmələridir.
QOÇULU QALASI - Qədim tarixə malik olan Borçalı türklərinin - qarapapaxların qədim dövrlərdən «Qafqazın qoynunda dürr» hesab olunan Borçalının qədim tarixə malik olmasını, onun açıq səma altındakı etnoqrafik muzeyləri (kurqanlar, qəbiristanlıqlar), xalqımızın tarixi möhürü sayılan toponimlər və qədim tarixə malik olan Borçalı folkloru (şifahi xalq ədəbiyyatı, xalq musiqisi, xalq rəqsləri) da təsdiq edir. Qədim Borçalılar «Öldü var, döndü yox» devizi ilə yaşayıb. Vətənin qorunması uğrunda «and içən balalar bir göz qırpımında silaha sarılıb, el qeyrətini, torpaq təəssübünü qorumaq üçün dağlara çəkilib, dərə qaşında, qaya zirvəsində keçilməz qalalar, alınmaz bürclər yapmışlar. Beləcə ötürülüb el, torpaq məhəbbəti nəsillərdən-nəsillərə… O vaxtların yadıgarı, alınmazlıq, əyilməzlik timsalları olan hgmin qalalar bu gün də əziz, müqəddəs miras kimi qalmaqdadır. Quşçu qalası, Arıxlı qalası, Göyəc qalası, Su qalası (Su qədim türk dilində ordu deməkdir. Yəni, Ordu qalası)… Borçalı qalalarının ən qədimi, ən möhtəşəmi isə Qoçulu qalasıdır… Qalanın başından baxanda bütün Borçalı - başı Başkeçid, ayağı Sınıq körpü (Qırmızı körpü. M.Ç.) - ovuc içi kimi görsənir… Bu qalaların hamısının tarixi təsdiq olunub: XII-XIV əsrlər» (Ömər Qoçulu).
QOŞA İSƏ (QOŞA-KİLSƏ) - Qədim Bağ Borçalısının gündoğan səmitində Bolulus bölgəsində (indiki Bolnisi rayonunda) kənd adı olub. İndi həmin bölgədə Ehram-Xram çayının vadisində, rayon mərkəzindən 23 km cənub-şərqdə, dəniz səviyyəsindən 400 m hündürlükdə «Aşağı Qoşaisə (Qoşakilsə)» (Əhalisi 582 nəfər) və «Yuxarı Qoşaisə (Qoşakilsə)» (Əhalisi 1016 nəfər) adlı iki kənd vardır. Qoşakilsə də deyirlər. Bu oykonim türkköklü «qoşa» və «isə» («kilsə») sözlərinin birləşməsindən yaranıb. «Tiflis-əyalətinin müfəssəl-dəftəri»ndə Şahsuvar-Kolagir və Aşağı Kovxa qışlaqlarına malik kənd olaraq anılır. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1924-cü ildən fəaliyyət göstərir. Əmək Qəhrəmanları Mövlud Bəxtiyarov, Yaqub Şirinov, Məsim Əliyev, Ruqiyə Məmmədova, Asya İsmayılova, professorlar Loğman Nəsibli, Veys Mehdili, Bayram Əfəndiyev, Dursun Aşirov, Şəmistan Nəsibli, Azərbaycanın İranİslam Respublikasında səfiri olmuş professor Nəsib Nəsibli, mədəniyyət xadimi Həsən Səbri, veteran müəllimlər Aydın, Əhməd, Məhəmməd və Cahangir Məmmədovlar, Ömər və Qurban Əliyevlər, Şahmurad Çıraqov, Əşrəf Mehdiyev, Valeh Orucov, din xadimi Hacı Mahmud və b. bu kəndin yetirmələridir.
MIĞIRLI - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus (indiki Bolnisi rayonunda) kənd adıdır. Bu oykonim «mığırlı» tayfa-nəsl adı əsasında təşəkkül tapıb. Bolulus rayon mərkəzindən 6 km güneydə, dəniz səviyyəsindən 510 m hündürlükdə, Bolnisçay vadisində yerləşən bu kəndin əhalisi 560 nəfərdir. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1932-ci ildən fəaliyyət göstərir.
MOLLA ƏHMƏDLİ - Qədim Borçalının Bağ bölgəsində - Bolulus (indi Bolnisi) rayonunda kənd adıdır. Bu oykonim «Molla Əhmədli» nəslinin adı əsasında təşəkkül tapıb. Maşaver və Xram çaylarının qovuşuğunda, rayon mərkəzindən 28 km gündoğar səmtdə, dəniz səviyyəsindən 400 m hündürlükdə yerləşən bu kəndin əhalisi 148 nəfərdir. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1932-ci ildən fəaliyyət göstərir. Professorlar Əflatun Orucov, Telman Quluyev və b. bu kəndin yetirmələridir.
Tiflis əyalətinin Baydar nahiyəində də eyniadlı kənd olub.
MUĞANLI - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin mərkəzi hissəsində Bolulus - indiki Bolnisi rayonunda Muğanlı (Bala Muğanlı - indi kənd gürcü dilində «Veneti» adlanır, əhalisi 1300 nəfərdən çoxdur; Bax: Bala Muğanlı), Marneuli rayonunda Böyük Muğanlı, Qaş Muğanlı, Kirəc Muğanlı, Başeçid rayonunda Muğanlı (Dağ Muğanlı - 1990-cı ildə türklər-azərbaycanlılar buradan qovulmuş və kənd «gürcüləşdirilmişdir» - M.Ç.). Saqareco (Qaraca yurdu) rayonunda Yor Muğanlı, Qarayazı rayonunda Sartçala Muğanlı adlı kəndlər vardır. Muğanlı etnooykonimi Azərbaycanda da geniş yayılmışdır. Ağdaş, Ağcabədi, Bərdə, Qazax, Qubadlı, Zaqatala, Zəngilan, Kürdəmir və Şamaxı rayonlarında Muğanlı; Şirvan şəhərində Muğan adlı şəhər tipli qəsəbə; Biləsuvar rayonunda Muğan adlı qəsəbə, Sabirabad rayonunda Muğan Gəncəli, Naxçıvanda Muğancıq Mehrab, Muğanlı Müslüm adlı kəndlər vardır. Yuxarıda adı qeyd olunan etnooykonimlərin hamısı Muğ \və ya Mağ (tayfa adı) etnonimləri əsasında təşəkkül tapmışdır. Bütün bunlar göstərir ki, Azərbaycan xalqının etnogenezisində muğ və ya mağ tayfaları böyük rol oynamışdır.
IX-XI əsrlərdə ərəb dilində yazılmış bir sıra tarix və coğrafiya kitablarında, o cümlədən «Hüdud-əl-aləm» əsərində Muğan, Qəbələ və s. toponimlər qeydə alınmışdır ki, həmin toponimlər indi də Azərbaycan və Gürcüstanın bir sıra rayonlarında yaşamaqdadır.
1728-ci ildə tərtib olunmuş «Dəftəri-müfəssəli-əyaləti-Tiflis»də Gürcüstanın ərazisində mövcud olmuş Muğanlı tayfasının adı ilə bağlı bir neçə Muğanlı kəndinin adı da qeydə alınmışdır. Məsələn, Baydar nahiyəsində Muğanlı (23), Dəmirçihəsən uluslarından Kəpənəkçi adlı yerdə Muğanlı camaatı (31), Muğanlı Əhməd camaatı (18), Ağcaqala nahiyəsində Ərəbli oymağının İmamkəndi qışlağındakı Muğanlı camaatı (13) və s. göstərir ki, türklər-azərbaycanlılar bu bölgədə çox qədim dövrlərdən məskunlaşmışlar.
MUSOPRİAN - Bax: Babakişilər kəndi.
POLADAURİ - Bax: Çatax kəndi.
SALYER - Qədim Bağ Borçalının Bolulus bölgəsində -indiki Bolnisi rayonunun Darvaz kəndində düzənlik - əkin sahəsinin adıdır. Bu oronim «sal» tayfasının adı ilə yer sözünün birləşməsindən əmələ gəlmişdir. Ümumi mənası «salların» yeri deməkdir. «Kitabi-Dədə Qorqud» dastanlarında Salur Qazan Bayındır xanın bəylər bəyisi kimi qeyd edilir. Oğuz tayfalarından biri Salur adlanır. Bu etnonim tafa başçısı Salurun adı ilə əlaqədar olaraq yaranmışdır. Azərbaycanda Salyan şəhəri və eyni adlı inzibati rayonun, Şamxor rayonundakı Saler kəndinin və Qubadlı rayonundakı Saldaş kəndinin adı da «sal» tayfasının adı ilə bağlıdır.
SAMSEVRİS - Bax: Şəmşiöyü.
SARACLI - Qədim Bağ Borçalısının Güney tərəfindəki dağların ətəyində - Bolulus bölgəsində (indiki Bolnisi rayonunda), Sağsağançayın sağ sahilində, rayon mərkəzindən 22 km şərqdə, dəniz səviyyəsindən 510 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim mənbələrin verduyu məlumata görə, Qazax elinə məxsus olan «Saraclı» tayfa adı əsasında təşəkkül tapıb. Orta əsrlərdə Osmanlıda tayfalardan biri Saraclı olub. Həmçinin, Tiflis əyalətinin Dəmirçi Həsənli nahiyəsində də Saraclı adlı kənd olub.
Gürcüstan hökumətinin qeyri-tarixi və qeyri-milli siyasəti nəticəsində 1992-ci ildə Saraclı kəndinin adı dəyişdirilib - gürcü dilində «Mamxuti» adlandırılıb. Əhalisi 3841 nəfərdir. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1919-cu ildən fəaliyyət göstərir. Akademik Zahid Xəlilov, professorlar Abdulla və Həmdulla Mehrabovlar, Yaşar Nazıyev, Əflatun Saraclı (Məmmədov), Binəli və Zülümxan Musayevlər, Biləndər Allahverdiyev, Yadigar Hüseynov, Gürcüstanın Əməkdar hüquqşünası Nəsib Hacıyev, məşhur ustad aşıq Hüseyn Saraclı, şairlər Nizami Saraclı, Taiyel Qəribli, İntizam, Tofiq Qaraqaya, Dilsuz Musayev, Dəyanət Osmanlı, ictimaiyyətçilər Mahmud, Məmməd və Nəbi Nəbizadələr, Süleyman Çobanov, Fikrət Süleymanoğlu, Azadxan Mirzəyev, Kərəm Bədəlov, Əmək Qəhrəmanları Gülxanım Mirzəyeva, Omar Orucov, Yaşar Nazıyev, Məhəmməd Abdullayev, Paşa Hüseynov, müharibə qəhrəmanları İsa Hüseynov, Məmməd Səfərov, Məhəmməd Mirzəyev, pəhləvan Söhrab Bayramov və b. bu kəndin yetirmələridir.
SARALLAR - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin mərkəzi hissəsində - Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunun ərazisində, Maşaver çayının sağ sahilində, rayon mərkəzindən 3 km qərbdə, dəniz səviyyəsindən 690 m hündürlükdədir. Bu oykonim «saral» tayfa adı ilə «-lar» şəkilçisinin birləşməsindən yaranıb.
Son illərdə «Sarallar» kəndi gürcü dilində «Zvareti» adlandırılıb. Əhalisi 515 nəfərdir. Kənddəki Azərbaycan məktəbi 1930-cu ildən fəaliyyət göstərir.
SARIMƏMMƏDLİ («Kibircik») - Qədim Bağ Borçalısının qərbində - Bolulus (indiki Bolnisi) rayonu ərasizində, Tapan dağının ətəyində, rayon mərkəzindən 21 km aralıda, dəniz səviyyəsindən 900 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim nəsil adı əsasında təşəkkül tapıb. Tarixi «Sarıməmmədli» gürcü dilində «Kibircik» -«Qibirciki» adlandırılıb. Əhalisi 140 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1931-ci ildə yaradılıb.
SENEF (SENEB-SƏNƏB) - Qədim Borçalının Bolulus bölgəsində (indiki Bolnisi rayonunda) Ehram (Xram) çayının sağ sahilində, rayon mərkəzindən 13 km qərbdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim qədim Manna, Midiya və Albaniya ərazisində qeydə alınan türkdilli «sünbiy» etnonimi ilə bağlıdır. Senebi oykonimi «sünbiy» etnonimindən əmələ gəlmişdir. Qədim türk dillərində «sün» - nizə, nizəli döyüşkən; «biy» isə bəy mənasında işlənmişdir. Bu sözün ümumi mənası müasir Azərbaycan dilində «nizəli bəy, döyüşkən bəy» tayfası deməkdir. Bu isə, tam mənası ilə ağılabatandır. Çünki türklər hələ çox qədim zamanlardan köçəri həyat sürmüş və müxtəlif döyüşlər keçirmişlər.
Sünbiy (sünbəy) sözü vaxtilə gürcü və rus dillərində sənədlərdə qeydə alınarkən (təxminən 180 ildən çox) «ü» səsi «e» səsinə çevrilmiş (çünki rus və gürcü dillərində «ü» səsi yoxdur), «n» və «b» samit səsləri arasına isə «e» saiti artırılmış, «y» samit səsi isə düşmüşdür. Beləliklə də, «sünbiy (sünbəy)» etnosu «senebi» şəklinə düşmüş və belə də qeydə alınmış və Gürcüstan mətbuatında sabitləşmişdir.
Senef kəndinin əhalisi hazırda 179 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1937-ci ildə yaradılıb.
SİSQALA - Qədim Borçalının Bağ bölgəsində sabiq Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunda, avtomobil yolu kənarında, dəniz səviyyəindən 620 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim türk dillərində «yarğan» mənasında işlənən «sis» və «qala» sözlərinin birləşməsindən yaranıb.
Əhalisi 523 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1930-cu ildə yaradılıb. Gürcüstan və Azərbaycanda müxtəlif məsul vəzifələrdə çalışmış Mehralı Abbasov, veteran müəllim İslam Musayev, şair Çoban Rəşid və b. bu kəndin yetirələridir.
ŞAHBUZ (ŞAHBUZLU) - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin cənubunda, meşəli dağların ətəyində, sərt qayalıqların yaxınlığında, Bolulus (indiki Bolnisi) rayon mərkəzindən 20 km gündoğarda, Talaver çayının sahilində yerləşən kəndin adıdır. (Azərbaycanda Şahbuz adlı inzibati rayon, şəhər tipli qəsəbə və kənd vardır).
Tarixi mənbələrdə göstərilir ki, «e.ə. III-I minilliklərdən Azərbaycan ərazisində lullubey, kadusi, kaspi, sak, bus, estruxat, arizant, budi, maq, skif və başqa tayfaların adları çəkilir ki, Azərbaycan xalqının təşəkkülünün bünövrəsində bunlar fəal iştirak etmişlər». Beləliklə, Şahbuz etnooykoniminin titul bildirən «şah» sözü ilə türkdilli «bus - buz» tayfasının adından düzəldiyi məlum olur. Ümumi mənası şah nəslinə mənsub «buz-bus» tayfası deməkdir. Əhalisi 125 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1924-cü ildə yaradılıb.
ŞƏMŞÖY (ŞƏMŞİÖYÜ) - Qədim Bağ /Borçalısının Bolulus bölgəsində (indiki Bolinisi rayonunda), Bolnisçayın sağ sahilində, rayon mərkəzindən 16 km güneydə, dəniz səviyyəsindən 640 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim «Şəmsi»-«Şəmşi» ş\əxs adı ilə «öy» (ev) sözünün birləşməsindən yaranıb. Ümumi mənası «Şəmsi öyü» - «Şəmsilər evi» deməkdir. Bu kənd indi gürcü dilində «Samsevrisi» adlanır. Yaxınlıqda tunc dövrünə aid arxeoloji materiallar, VII əsrə aid memarlıq abidəsi aşkarlanıb. Əhalisi 380 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1932-ci ildə yaradılıb.
TAMARİSİ - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində (indiki Bolinisi rayonunda) qəsəbə adıdır. Rayon mərkəzindən 19 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 470 m yüksəklikdə yerləşən bu qəsəbə 1960-ci illərdə Kolagir kəndinin ərazisində salınıb. Qəsəbədə gürcülər və azərbaycanlılar yaşayırlar. Soydaşlarımızın sayı 150 nəfərdir.
Sabiq Borçalı (indiki Marneuli) rayonunda da TAMARİSİ adlı kənd var. Bax: Borçalı (indiki Marneuli rayonunun Tamarisi kəndi.
TAPAN - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində - indiki Bolnisi rayonunda oykonim və oronim adlarını bildirir. XVIII əsr Ural və Volqaboyu yazılı abidələrində türkdilli «tabın qıpçaq» və «qara tabın» etnoniminə təsadüf olunur. Məlumdur ki, qıpçaqlar türk dilləri ailəsinin qədim və böyük bir qrupunu təşkil edir. Tabınlar da qıpçaq tayfalarından biri olmuşdur.
Ehtimal ki, Bolnisi rayonundakı Tapan kəndinin və düzənliyinin, Azərbaycanın Daşkəsən rayonundakı Tapan kəndinin adı da «tabın» tayfasının adı ilə bağlıdır. Tapan qədim və müasir türk dillərinin bir qrupunda «düz, hamar yer» mənasında da işlənir. Beş min hektarlıq sahəyə malik olan Tapan düzənliyinin coğrafi mövqeyi də bu mənanı verir. Deməli, ikinci mənada Tapan düz yer, hamar yer deməkdir. Bolnisi rayonu Azərbaycan dili şivələrində taxıl səpiləndən sonra şumu hamarlayan ağac (alət) də tapan adlanır. Beləliklə, «tapan» sözünün üçüncü mənası da üzə çıxır. Çox güman ki, «tabın» tayfası lap qədim dövrlərdən oturaq həyat keçirmiş və əkinçiliklə məşğul olmuşdur. Yəqin ki, əkinçilikdə toxum səpilmiş şumu hamarlamaq və toxumun üstünü örtmək üçün istifadə olunan «tapan taxtası» da, çox güman ki, ilk dəfə onlar tərəfindən əkinçilikdə tətbiq olunmuşdur. Məhz buna görə də, həmin əkinçilik avadanlığı - «tapan taxtası» da, onların sakin olduğu kəndin adı da «tapan» tayfasının adı ilə bağlı olmuşdur.
Çox təəssüflər olsun ki, «Tapan» toponimi də son illərdə «gürcüləşdirilmiş» - «Disveli» adlandırılmışdır.
TAĞILI - TANZİYA (DƏNZƏ) - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində (indiki Bolinisi rayonunda), Gədəçayın sol tərəfində, rayon mərkəzindən 18 km günbatarda yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim «Tağılı» nəsil adı əsasında yaranıb. Vaxtı ilə azərbaycanlılar və gürcülər bu kənddə birgə yaşayıblar. Sonralar müəyyən ictimai-siyasi hadisələrlə əlaqədar olaraq soydaşlarımız oradan çıxarılıblar. XVII əsrin ortalarına yaxın buraya gürcü əsilzadələri köçüb məskunlaşmışlar.
Məşhur gürcü yazıçısı və ictimai xadimi Sulxan Səba Orbelianinin (1658-1725) də doğulduğu bu kənddə 1870-ci il sənədlərində 8 ailədə 54 nəfər azərbaycanlı yaşadığı qeyd olunur. İndi həmin kənd Tanziya adlanır.
ZOL-GÜYƏC - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində (indiki Bolinisi rayonunda), Gədə çayın sol sahilində, rayon mərkəzindən 13 km günbatarda, dəniz səviyyəsindən 720 m hündürlükdə yerləşən Azərbaycan kəndidir. Bu oykonim türk dilində «düz», «icazəsiz» mənasında işlənən «zol» (zol gəldi, düz gəldi, icazəsiz gəldi) sözü ilə «güşə» (balqabağın bir növü) bitki adının birləşməsindən yaranıb.
Əhalisi 2000 nəfərdən çoxdur. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1923-cü ildə yaradılıb. El igidi Məmməd Göyüşov, qırıcı təyyarəçi Eyvaz Sarıyev, ağsaqqallar Qədir Əmiroğlu, İsmayıl Qədiroğlu, veteran müəllimlər Əlyəsə Aslanov, Ziyəddin Həsənov, din xadimi Hacı Rizvan, ictimaiyyətçilər İlyas Topuoğlu, Vəli, Vəkil və İmaməli Məmmədovlar və b. bu kəndin yetirmələridir.
YUXARI GƏLƏVER - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində (indiki Bolinisi rayonunda) kənd adıdır. Bax: AŞAĞI GƏLƏVER.
Mədəd ÇOBANOV, Müşfiq ÇOBANLI.
Borçalı toponimləri. Bakı, 1993, 1997, 2012.
P.S.:
ƏZİZ OXUCULARIMIZ!..
ULU BORÇALImızdakı bu və ya digər QƏDİM KƏNDLƏRİMİZLƏ,
EL-OBALARIMIZLA, bir sözlə TOPONİMLƏRİMİZLƏ, eləcə də
BU BÖLGƏNİN MƏŞHURLARI ilə bağlı
ÖZ QEYDLƏRİNİZİ və
DƏYƏRLİ MÜLAHİZƏLƏRİNİZİ
BİZƏ YAZMAĞINIZI XAHİŞ EDİRİK!..
ƏVVƏLCƏDƏN TƏŞƏKKÜR EDİR VƏ SİZLƏRƏ UĞURLAR ARZULAYIRIQ!..
Böyük hörmət və ehtiramla,
MÜŞFİQ BORÇALI.
Ünvanlarımız:
M-Borcali@mail.ru
və ya:
info@zim.az
ZiM.Az
.
Muəllif huquqları qorunur. Məlumatdan istifadə etdikdə istinad mutləqdir.